Sånn gjør vi det:
Vi hjelper dere med å oppnå de beste avtalene - enten fra eksisterende leverandører, eller nye.
Vi har innsikten i hva tjenestene burde koste, og gjennomfører en strukturert prosess for å redusere deres felleskostnadene. På den måten både styret og beboerene senke skuldrene med trygghet at de har en god og fornuftig økonomi!
-
Hvor mye dere kan spare avhenger av hvor gode avtaler og hvor trimmet kostnadsbasen deres er fra før av. MEN, det er som regel alltid noe å hente, og i mange tilfeller kan besparelsene være vesentlige!
De aller fleste vil kunne forvente en besparelse på 5-15% av den totale kostnadsbasen til sameiet/borettslaget.
Er dere et gjennomsnittlig sameie/borettslag med felleskostnader per leilighet på 45.000 kr per år, vil det tilsvare 2.250-6.750 per år.
-
Vi starter alltid med et analysearbeid der vi benchmarker sameiets kostnader for å se hvor det er mest potensiale. Etter det vil vi se på om det er kostnader det ikke er vits i å bruke tid på, men som regel vil vi forsøke å reforhandle de aller fleste av sameiets avtaler - dette inkluderer blant annet:
Vaktmestertjenester
Trappevask
Forretningsførsel
Forsikringer
Bank og lån
Strømavtale
Kabel TV og internett
Kommunale avgifter
I tillegg til å reforhandle avtalene på samme vilkår vil vi også vurdere om det er enkelte elementer i eksisterende avtaler som enten kan kuttes eller reduseres i frekvens. Kanskje noen kostnader også kan kuttes helt.
-
Normalt kan dere forvente at hele prosessen fra inngåelse av samarbeid til signering av nye avtaler vil kunne ta ca 4-5 uker.
-
Vi vil forsøke å gjøre prosessen for sameiet så sømløs som mulig, dette gjelder særlig for å komme i gang med prosessen, samt når eventuelle nye avtaler skal igangsettes:
I starten:
Delta på oppstartsmøte der dere blant annet forteller hvilke av dagens leverandører dere er fornøyd med og ikke
Dere må signere en fullmakt som gir oss tilgang til å forhandle med nye og eksisterende leverandører
Vi trenger å få tilgang til eksisterende avtaler (dette kan ofte forretningsfører hjelpe med)
Underveis
Tilgjengelig for oppklarende spørsmål som måtte dukke opp
På slutten
Delte på gjennomgang av vår rapport
Diskutere innad i styret og gjerne sammen med oss hvilke leverandører og tiltak dere vil gå videre med
Signere nye avtaler med eventuelle nye leverandører
-
Absolutt ikke!
Dere velger selv hvilke leverandører av de vi presenterer som dere ønsker å gå for, eller om dere ønsker å beholde de dere har.
Om vi kommer med forslag om å feks redusere frekvensen på noen tjenester, som kan gå ut over bokvaliteten så er dere selvsagt heller ikke forpliktet til å gjennomføre dette. Dere bestemmer!
Det eneste vi krever ved en inngåelse av samarbeid, er at dere har en intensjon og ønske om å redusere kostnadene deres. Og det regner vi med at dere har?
-
Å benytte seg av Bospar til å reforhandle avtaler er helt uten risiko! Om vi ikke finner besparelser, eller dere ikke ønsker å gjennomføre noen av tiltakene vi kommer med, så betaler dere ingenting.
Vårt honorar er at dere betaler en andel av besparelsen dere oppnår første året - dermed sparer dere mye førte året og enda mer i alle år etter det!
Med andre ord: Vinn-vinn - Dere får lavere kostnader enn dere hadde før, og vi tar en liten suksessfee for å hjelpe dere med dette!
Prosessen steg for steg:
-
Informasjonsinnsamling
Vi inviterer til en introsamtale med styreleder eller et annet styremedlem slik at vi får et overblikk. I etterkant av denne samtalen vil vi be om tilgang til eksisterende avtaler og regnskap.
-
Analyse & forhandling
Vi analyserer deres kostnader, igangsetter en strukturert prosess hvor vi innhenter tilbud fra leverandører og forhandler disse.
-
Presentasjon av tiltak
Vi lager en rapport med hvilke besparelser dere kan oppnå, samt forslag til tiltak og leverandører. Dere velger hva dere ønsker å gå videre med.
-
Gjennomføring
Vi gjennomfører de tiltakene vi blir enige om og onboarder dere på nye avtaler slik at dere får full effekt så raskt som mulig!
La oss hjelpe dere
Er du styreleder eller annen kontaktperson? Fyll ut skjemaet, så tar vi kontakt for en uforpliktende prat!
Foretrekker du å ringe/maile så kan du ta kontakt med oss her:
Magnus Solvik
Daglig leder
Tlf: 41 11 60 63
Mail: magnus@bospar.no